In een wereld waar de volatiliteit van veranderingen toe neemt en elke organisaties steeds meer uitgedaagd wordt zich hier in te handhaven is het duidelijk dat managers in organisaties leiding moeten kunnen geven aan het continue veranderen van hun organisatie. Verander management gaat over het bereiken van geborgde verandering. Dat vereist dat de oorzaken duidelijk gemaakt worden achter de routines van mensen. En vanuit verandermanagement zou je gericht moeten zijn op het beïnvloeden van de oorzaken. Dat zijn de venijnige situaties in organisaties.

Om organisatieverandering te bereiken is het van belang inzicht te hebben in het verandervermogen van organisaties. Vanuit de psychologie weten we dat mensen voor zichzelf bekende situaties creëren om een gevoel van controle te krijgen zodat we ons vanuit maximale rust kunnen manifesteren. Zaken of situaties die niet bekend zijn leiden tot cognitieve dissonantie die gepaard gaat met een gevoel van stress. Pas als de nieuwe situatie betekenisvol is gemaakt keert een mens weer naar een ruststand terug. Leren moet dus altijd enigszins “ongemakkelijk” voelen om ons uit te dagen nieuwe zaken betekenisvol te maken. Wordt de stress echter te groot en kan er geen betekenis gegeven worden aan een nieuwe ervaring dan volgt afwijzing.

De mate stress die een mens aan kan heeft voor een deel te maken met eigen talent om affirmeren; de mate waarin nog autonomie gevoeld wordt en de mate waarin sprake is van verbondenheid met de groep.

Als veranderaar ben je dus gericht op het creëren van optimale omstandigheden om te kunnen leren door autonomie van individuen te ondersteunen en een verbondenheid in een groep te stimuleren. Vervolgens dient een veranderaar nieuwe ervaringen toe te voegen die de mensen motiveren tot betekenisgeving en die voorkomt dat mensen in afwijzing schieten.

Een ding is duidelijk: Veranderen vergt veel aandacht en veel tijd. Veel veranderprogramma’s bereiken geen onderhoudbare geborgde verandering om dat het tempo van verandering te hoog ligt.

Omdat een veranderaar zelf ook een beeld heeft van de werkelijkheid is regelmatige reflectie voor de veranderaar een belangrijk aspect van zijn werk. Daarnaast is het hebben van een richting en enige afstand ook handig voor een veranderaar. Om de veranderaar een richting te geven in het analyseren en bijsturen van de organisatie zijn er veel verschillende modellen voor handen die een veranderaar kan gebruiken. Het ene model werkt in de ene situatie beter dan in de andere. Omdat een model de inzet van de veranderaar begrenst, kan het ene model soms beter zijn dan het andere.

Onomkeerbare geborgde verandering realiseren is moeilijk doordat:

  1. Interventies vaak effect hebben op de korte termijn
  2. De noodzaak tot verandering vrijwel niet te verkopen is
  3. Mensen van nature weerstand hebben tegen verandering

Verder praten over verandermanagement? Neem contact met ons op

© 2016 Stoer Bedrijfsadvies. All rights reserved.