Route beschrijving
- Vanuit richting Utrecht naar Amsterdam via A2:
- Vanuit richting Schiphol via A4:
Onze wereld verandert in een snel tempo. We leven in een tijd van digitale transformatie, die leidt tot nieuwe mogelijkheden om te innoveren, producten te ontwikkelen en diensten te implementeren. De digitale transformatie wordt vooral ingegeven door de volgende ontwikkelingen:
Organisaties kunnen zich niet meer veroorloven niet over deze ontwikkelingen na te denken en er een positie in te kiezen. Daarvoor gaan de ontwikkelingen te snel. De innovatieve ontwikkelingen die nu plaats vinden dagen organisatie uit om strategie, product ontwikkeling en implementatie of uitrol met elkaar te integreren. De vraag is niet meer: “Zal er een concurrent komen?”; maar veel meer: “Wanneer komt de concurrent en hoe ziet deze eruit?”
Digitale transformatie gaat echt over hoe je anders kunt samenwerken en wat IT kan bijdragen om dat te mogelijk te maken. Dankzij de digitale transformatie krijgt een bedrijf als Ikea bijvoorbeeld meer concurrentie door websites waarop je zelf je kast op maat kunt ontwerpen en laten maken. De assemblagefabriek maakt dan op basis van jouw ontwerp een bouwpakket speciaal voor jou. Bijkomend voordeel voor de leverancier is een verminderde druk op voorraden en bevoorrading. Hiermee is niet gezegd dat je business opeens op droogt; maar wel dat de digitale transformatie groot effect op ons allemaal en alle organisaties en bedrijven heeft.
Om in bovenstaande ontwikkelingen goed positie te kiezen is een integrale aanpak nodig. Alle niveaus in de organisatie en alle domeinen / kolommen moeten betrokken worden om gezamenlijk tot een gedragen en doorleefde strategische oriëntatie te komen. Belangrijk daarbij is vanuit je kerndoel als organisatie na te denken over hoe de klant het best te benaderen is en welk kanaal daar het beste bij past en welke verschijningsvorm je je producten en diensten geeft. In dat proces is analyse van data van groot belang en dat is nog een tak van sport op zichzelf, omdat cijfers een waarheid op zichzelf neigen te worden en omdat in grote hoeveelheid data meerdere waarheden gevonden kunnen worden. Daarnaast is in onze tijd privacy en security een onderwerp dat niet uit het oog verloren mag worden.
Evaluatie en bijstelling van het businessmodel is dus op zijn plaats en zou een continue proces moeten zijn.
Hierover van gedachten wisselen? Neem contact met ons op.
© 2016 Stoer Bedrijfsadvies. All rights reserved.